Världen går vidare vare sig vi vill eller inte. Utveckling är oundviklig om företaget vill fortsätta vara i drift. Det är värt att starta utvecklingen i tid så att konkurrenterna inte kommer förbi dig.
Åtta företag, Savon koulutuskuntayhtymä och yrkeshögskolan Savonia har tillsammans utvecklat en verksamhetsmodell och verktyg för små och medelstora företag för att övervaka och rapportera om sin miljöpåverkan. Det material som skapats genom den gemensamma utvecklingsprocessen omfattar följande verktyg:
Materialet finns på Konepajan työkalut – Google Drive
Klimat-SWOT är ett lätt verktyg för att börja utveckla ett företags klimatstrategi. Verktyget kombinerar SWOT-analys och produktlivscykeltänkande ur ett klimatåtgärdsperspektiv. Verktyget underlättar identifieringen av strategiska möjligheter, produktlivscykel, regionala utmaningar, branschspecifika egenskaper och innovationer.
Länk till verktygets instruktionsvideo: SWOT -työkalu
Verktyget, som utvecklats för arbets- och näringsministeriet, är avsett för beräkning av energieffektivitetsprojektens utsläppseffekter. Kalkylatorn ger information om förändringen i växthusgasutsläppen och kan användas för att bedöma lönsamheten hos investeringar i energieffektivitet, både när det gäller ekonomiska och klimatpåverkan.
Länk till beräkningsverktyget: Suomen ympäristökeskus > Kasvihuonekaasupäästöjen vähenemistä mittaava laskentatyökalu energiatehokkuushankkeille (syke.fi)
Kiertotalousliiketoiminnan suunnittelutyökalut är en samling verktyg som utvecklats av experter från Seinäjoki yrkeshögskola för att hjälpa dig att identifiera fördelarna och hindren med cirkulär ekonomi och bedöma affärspotential, marknadsacceptans, tillväxt och lönsamhet samt verksamhetsmiljön. Verktygslådan innehåller sex Excel-baserade verktyg och två guider.
Checklistor är avsedda för mikroföretag, små och medelstora företag som inte omfattas av lagstadgade rapporteringsskyldigheter. Det finns åtta olika checklistor som hjälper dig att snabbt inventera ditt företags situation och upprätthålla information om de åtgärder som vidtagits. Checklistorna finns i Excel- och PDF-format. Checklistorna omfattar energi- och vattenförbrukning, logistik och rörlighet, material- och resurseffektivitet, produktens livscykel, miljö- och vattenförvaltning, personalens kompetens och ansvar, ansvarsfulla inköp och leveranskedjor, miljöriskhantering, miljöstrategisk förvaltning och lagstiftning.
Med ansvarsarbete menas det ansvar som företag, offentliga förvaltningar och andra organisationer har för den inverkan som deras verksamhet har på det omgivande samhället, intressenterna och miljön. Det kallas också för andra termer, t.ex. ansvarsfullt företagande, socialt ansvar, företagsansvar och företagsmedborgarskap. Rapporteringsverktyget “ Yritysvastuu raportoinnin ensi askeleet ” (TEM 2017) på arbets- och näringsministeriets webbplats fungerar som ett verktyg för att påbörja och följa upp arbetet med företagsansvar. Rapporteringsramen innehåller de viktigaste indikatorerna för företagsansvar. De gör det möjligt för företagen att bedöma hållbarheten i sin praxis. De kan också använda informationen i kommunikationssyfte.
Länk till ”Yritysvastuu raportoinnin ensi askeleet” (TEM 2017)
Hackatons är utvecklings- och innovationsevenemang där man söker lösningar på utmaningar. De kan utveckla nya tekniska lösningar, produkter eller tjänster. Vid evenemanget beskriver kunden utmaningen och teamen bygger olika lösningar i en tävlingsanda, som presenteras för kunden efter en överenskommen tid. Under hackatonet kan teamen också få sparring av sponsorn eller av experter. Flera yrkeshögskolor erbjuder hackaton-tjänster. Till exempel Jyväskylä yrkeshögskola erbjuder en hackatontjänst med inriktning på bio- och cirkulär ekonomi.
Kolla in exemplet från Jyväskylä yrkeshögskola: BioPaavo | Jamk
Helsingfors stads kluster för cirkulär ekonomi erbjuder pilotmiljöer där företag och forskningsorganisationer kan pröva innovationer inom cirkulär ekonomi i praktiken.
Ytterligare information: Testbed
R2π-projektet har utvecklat en verktygslåda för att vägleda utvecklingen av ett företags verksamhet inom cirkulär ekonomi. Verktygslådan beskriver processen för att ändra affärsmodellen steg för steg, med början i teambuilding och en bedömning av den nuvarande verksamheten. Under processen används flera verktyg som är bekanta från affärsutveckling, såsom Business Model Canvas, SWOT-analys och värdekedjeanalys.
Den engelska versionen av verktygslådan kan laddas ner från: Työkalupakki
Att omvandla ett befintligt företag till ett företag med cirkulär ekonomi börjar med förändringsplanering. Under planeringsfasen är det viktigt att involvera alla rätta personer i organisationen och definiera deras roller för att uppnå förändringen.
Efter att ha bildat teamet och planerat den önskade förändringen bedöms den nuvarande affärsmodellen och den önskade förändringens inverkan på den. När man utformar en ny affärsmodell är det bra att formulera ett antal olika alternativ som utvärderas mot varandra och mot den nuvarande affärsmodellen.
Värdeerbjudandet och de nödvändiga värdekedjorna för den nya affärsmodellen förnyas. I detta skede är det också nödvändigt att bedöma de framtida ekosystempartnerna med vilka verksamheten inom cirkulär ekonomi kan utvecklas.
Slutligen valideras den nya affärsmodellen genom att testa de centrala hypoteserna mot antagandena. Kritiska antaganden omfattar kunder, marknad, problem som ska lösas, hur man ökar antalet kunder, försäljningskanaler, partnerkapacitet, konkurrenter, verksamhetsmiljö och finansiering.
Det är också nödvändigt att bedöma kostnaderna i förhållande till nyttan av förändringarna och därmed prioritera de olika förändringarna.
När den nya planen för förändringen är klar börjar genomförandet. Det är viktigt att mäta hur förändringen fortskrider och hur målen uppnås för att den ska kunna genomföras och framför allt för att den ska bli framgångsrik. Det är viktigt att välja och utveckla rätt mätvärden eftersom mätvärden är en kraftfull drivkraft för organisationens resultat.